آموزش های رایگان, والدگری موثر

از اختلال یادگیری چه می‌دانید؟

از اختلال یادگیری چه می‌دانید؟

253 نفر این پست را دیده اند

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال در یک یا چند فرایند پایه‌ای است که شامل درک زبان، استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری می‌شود و خودش را به شکل ناتوانی در فکر کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن یا انجام محاسبات ریاضی نشان می‌دهد.

هریک از ما همزمان با رشد و رسیدن به مرحله یادگیری به یک سری ابزار مثل حس پنجگانه، سیستم عصبی سالم، توجه و تمرکز خوب و حافظه خوب برای پردازش و تفسیر محرک‌های دریافتی نیاز داریم.

اختلال یادگیری ارتباطی با عقب ماندگی ذهنی، مشکل حرکتی، محرومیت محیطی، بینایی و شنوایی و سیستم عصبی ندارد،یعنی کسی که اختلال یادگیری دارد از کسی که این مشکلات را دارد جداست و حتی اگر کسی یاد نمی گیرد و بدو تولد دچارآسیب مغزی شده است دلیلش آسیب مغزی می باشد. کسی که مشکل شنوایی دارد هم همینطور. ولی کسی که اختلال یادگیری دارد دلیلش این موارد نیست.

پیشگیری در اختلال یادگیری

تحقیقات نشان داده است بچه‌هایی که در سنین مدرسه در ریاضیات و خواندن و نوشتن دچار مشکل می شوند قبل از شروع سن مدرسه علائمی را که نشانه مستعد بودن کودک برای اختلال یادگیری است نشان می‌دهند.

در۴_۲سالگی: خزانه کلمات کم، جملات کوتاه، مشکل در توجه و تمرکز، مشکل در حفظ شعر

در۶_۵سالگی: قدرت استدلال ندارند، ناتوانی درکنار هم قراردادن اطلاعات، ناتوانی در تطبیق اطلاعات جدید در کنار اطلاعات قبلی

درمان

با مراجعه و معرفی کودک به تیم کاردرمانگر و گفتاردرمانگر مشکل کودک ارزیابی می‌شود و متناسب با همان اقدام درمانی صورت می‌گیرد و از آسیب‌های بعدی جلوگیری می‌شود.

اگر کودک یا نوجوانی علائم را داشته باشد اما مربی یا والدین متوجه نشده باشند یا والدین امکان مراجعه و بررسی را نداشته باشند، در سنین مدرسه متخصصین برای بررسی اختلال تحلیل خطا می کنند و از روش درمانی متناسب با مشکل استفاده می‌کنند.

نکته: هیچوقت یک درمانگر به تنهایی نمی‌تواند کودک دارای اختلال یادگیری را درمان کند درمان این اختلال بین رشته‌ای است ممکن است کودک به دارو احتیاج داشته باشد یا لازم باشد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.پس بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید من تخصصی فقط روی اختلال یادگیری کار می‌کنم چون وجود یک تیم ضرورت دارد.

تشخیص اختلال در کودکان دوزبانه:

دو زبانگی پدیده‌ای است که کودک به زبان دیگری غیر از زبان مادری آموزش می بیند.

ممکن است به دلیل پدیده دوزبانگی خانواده متوجه تاخیر و کندی وعلائم اختلال یادگیری کودک نشوند و تشخیص دیرتر اتفاق بی افتد،زمانی که متوجه شدند هر اقدامی درمانی میتوانند انجام دهند.

در این مواقع باید ببینیم مهارت‌های فرزندمان در چه سطحی است شاید لازم است که افراد خانواده هم فقط با یک زبان که زبان بچه‌های مدرسه است با هم صحبت کنند.

نقش مصرف دارو و نوروفیدبک:

دارو در هر اختلالی مثل خوردن مسکن برای سردردی است که ناشی از یک علت جدی است. گاهی اوقات دارو خوردن در اختلال یادگیری هم همینطور است. از دارو برای تسهیل درمان و تعدیل مشکلات رفتاری کمک می‌گیریم تا فرایند اصلی که باعث اختلال شده است درمان شود.

نوروفیدبک هم یک درمان تکمیلی در کنار سایر درمان‌ها است.

سوال پرسیدن در کلاس در کودکان دارای اختلال یادگیری:

کاربرد زبان یعنی من وقتی کلمه و جملات را یاد می‌گیرم بتوانم از آن‌ها برای بیان تجربه‌ها، مشکلات و درخواست‌هایم استفاده کنم. درخواست توضیح مطلب در کلاس درس یک مهارت کاربردزبان است. کودک باید در ۷_۵ سالگی این مهارت را یاد بگیرد که اگر متوجه نشد سوال بپرسد و که شیوه های آن رشد می کند. کودک ۵ ساله می‌گوید چی؟ کودک ۷ساله می‌پرسد: کدام قسمت این شکلی است؟ رشد این مهارت تا ۹سالگی ادامه دارد.

مهارت دیگری که به فراخور این مهارت شکل می‌گیرید مهارت اصلاح مکالمه است. وقتی کودک حرفی می‌زند اما شفاف نیست با استفاده از استراتژی هایی آن را اصلاح می‌کند.

کودکانی که اختلال یادگیری دارند چون در مهارت زبانی مشکل دارند در کلاس سوال نمی‌پرسند.

نقش معلم:

معلم الگودهی را با کمک یک نفر دیگر و رول پلی انجام می‌دهد.

پروسه‌ای زمان‌بر است و حدود دوازده جلسه ادامه می‌یابد.

برنامه‌هایی که این بچه‌ها می‌بینند باید کنترل شده و انتخاب شده باشد. چون بعضی از قصه‌ها ذهن و هیجان کودک را درگیر می‌کنند.

بچه‌هایی که در ریاضی مشکل دارند باید مشخص شود که آیا در فهم صورت مسئله مشکل دارند یا عملیات را متوجه نمی‌شوند،باید تحلیل شوند و به فراخور آن درمان بگیرند.

مشکل دست خط:مربوط به حرکات ظریف دست است که حتما باید از کاردرمانگر کمک گرفته شود.

بررسی حافظه:

وقتی والدین با شکایت از فراموشی‌های مداوم مطالب درسی یا شعر و داستان مراجع می‌کنند لازم است حافظه بررسی شود. بررسی سیستم عصبی، سابقه تشنج با نوارمغز، مصارف دارویی، بررسی سابقه ضربه به سر

اگر در هر یک از این موارد مشکلی نباشد سراغ عملکرد حافظه می‌رویم و درمان مختص به آن را به کار می‌بریم. گاهی این مشکل صرفاً به دلیل نداشتن بازبینی است.

هنوز امتیازی ثبت نشده

لطفا امتیاز دهید:

سفارش های شما

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

کاربران عزیز
لطفا به این نکات توجه فرمایید:
1. در انتخاب و وارد کردن آدرس ایمیل و شماره موبایل خود دقت کنید؛ چراکه تمام مراحل ثبت نام، ورود و بازیابی رمز عبور از طریق ایمیل و شماره موبایل شما انجام میگردد.
2. بالای صفحه سمت چپ اسم شما قید شده است؛ با کلیک بر روی اسم خود می توانید به پنل کاربری خود دسترسی داشته باشید.
۳. اگر فایل ها دانلود میشود و شما نمیتوانید مشاهده کنید لطفا از پلیر دیگری برای مشاهده ویدیو ها استفاده نمایید(پلیر پیشنهادی: VLC Player).
۴. لطفا برای خدمات بهتر و بدون مشکل، مرورگر اینترنتی خود را بروز کنید(مرورگر پیشنهادی: کروم Google Chrome)
۵. اگر رمز عبور خود را فراموش کرده اید، اینجا را کلیک کنید تا رمز عبورتان را بازیابی کنید.
۶. برای اطلاع مشکل خود در رابطه با سایت و مسایل فنی اینجا را کلیک کنید.
۷. در صورت دریافت نکردن ایمیل، لطفا پوشه اسپم spam ویا junk  را هم چک فرمایید.
۸. در صورتیکه بر روی لینک های ارسالی در داخل ایمیل کلیک می کنید و اتفافی رخ نمیدهد باید گزینه look safe را حتما بزنید.
9. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انتخاب دوره مناسب خود، اینجا را کلیک کنید.
۱۰. لطفا اگر سوال بیشتری دارید یا می خواهید برای پرسش و پاسخ وقت بگیرید از طریق شماره واتساپ 989016242446+ WhatsApp با مسئول مربوطه چت کنید.