آموزش های رایگان, والدگری موثر

مشکلات رایج در BLW

مشکلات رایج در BLW

435 نفر این پست را دیده اند

BLW(Baby led Weaning)

Gill Rapley نویسنده بریتانیایی و پرستار سلامت عمومی با مشاهده مشکلات والدین برای غذا دادن با قاشق به بچه ها و بررسی آنها ایده هایی برای حل مسائل غذاخوردن بچه ها و کمک به بچه ها برای دوست داشتن غذا به ذهنش رسید. و بعد از مشاهدات و بررسی ها و انجام آزمایشات مختلف سال 2005 روشی به نام baby led weaning ابداع کرد.

او در ابتدا متوجه شد که گاهی وقتی والدین از غذای خودشان به کودک می دهند کودک با تمایل بیشتر و راحت تر غذا می خورد پس می توانیم غذا را با شیوه ای  دیگر به او نشان دهیم و معرفی کنیم‌.

غذا خوردن جزو مراحل تکاملی کودکان است عوامل زیادی را شامل می شود تا استقلال لازم برای این کار شکل بگیرد پس در مورد غذاخوردن هم باید طبق تکامل پیش برویم.

کودکان دو سال اول مهارت و توانایی های زیادی را فرا می گیرند و در ۱.۵ سالگی والدین از کودک خود انتظار خوردن غذاهای مختلف به صورت مستقلانه را دارند درحالیکه چوب جادویی وجود ندارد که در ۱.۵سالگی کودک را مجهز به این توانایی و فرایند کند.در واقع ما ۶ ماه فرصت داشتیم تا مهارت غذاخوردن را به او یاد بدهیم مثل سایر مهارت ها که اگر کودک را برای آن ها اماده نکنیم و آموزش ندهیم تاخیر محسوب می شود و لازم است اقداماتی در این زمینه انجام بدهیم.

و در قدم بعدی در نظر بگیریم که آیا ما آمادگی ندادیم یا کودک با سختی و اختلال این مرحله را پشت سر می گذارد تا توانایی تشخیص مشکلاتی که ممکن است بر سر راه این مهارت وجود داشته باشد را پیدا کنیم و در صورت لزوم اقداماتی را با کمک متخصص در نظر بگیریم.

غذا خوردن یک مهارت است و احتیاج به در کنار هم قرار گرفتن مجموعه ای از عوامل دارد. از غذا خوردن باید انتظار یک تکامل را داشته باشیم که مرحله به مرحله اتفاق بیفتد. مثل اینکه قبل از دوچرخه سواری کودک باید راه رفتن ،ایستادن، حفظ تعادل را بلد باشد و عدم توانایی و یادگیری در حفظ این مراحل ریسک فاکتور محسوب می شود.

در مورد غذا خوردن هم دو مجموعه عوامل وجود دارد:حرکت های درشت و حرکت های ظریف.عملکرد درست ساختار دهان برای بلع و جویدن،هماهنگی چشم و زبان‌ و… .

 اگر کودک با مشکل مواجه باشد و مراحل درست پیش نروند و وارد فاز اختلال شود ممکن است لازم داشته باشیم که با کمک متخصص تغذیه یا کاردرمانگر و یا گفتار درمانگر در پروسه تکاملی و عملکرد غذاخوردن پیش برویم چون تیم و کارگروهی در این حیطه مهم و مطرح است.

نکته:توجه به نکات حرکتی و حسی نوعی پایه ریزی است غذاخوردن اصلا ساده نیست اتفاقات زیادی در حال شکل گیری است.گاهی واقعا دلیل غذا نخوردن کودک صرفا جلب توجه ما و یا اذیت کردن ما نیست، این موارد شاید بخشی از دلایل را شامل شوند اما قطعا چیزی در درون بچه ها وجود دارد. به عنوان مثال اگر کودک دو ساله ای غذا نمی خورد شاید به بررسی بیشتری نیاز داریم.

گاهی والدین BLW را شروع می کنند و انجام می دهند اما گزارش می دهند که خوب پیش نمی رویم شاید با بررسی بیشتر متوجه شویم که آنها حساسیت و وسواس زیادی دارند یا شاید مشکلات جدی تری وجود دارند مثل رفلاکس ،عدم تکامل های دهانی که از عوامل مزاحم برای روش BLW هستند.

۱.کودکی که رفلاکس دارد به زمان و تکنیک بیشتری نیاز دارد که بتواند با این روش پیش برود.

۲.کودکی که از ابتدا به دلیل مشکل در تکامل دهانی خوب شیر نخورده است.این روش برای این کودکان بخشی از درمان است، همه درمان نیست.

پرچم قرمزهایی که برای عدم شروع این روش وجود دارند؟

۱.کودک باید ۶ ماهه باشد و نه کمتر، پایان ۱۸۰روزگی برای شروع  BLWمناسب است.

۲.کودک بتواند سر و گردن را کنترل کند.

۳.بتواند غذا را داخل دهان نگه دارد.

۴.کودک باید به غذا خوردن علاقمند باشد.

نکته:هر کودک مرحله تکاملی مخصوص به خودش را دارد بنابراین هر بچه را باید با توجه و مقایسه نسبت به سایر مهارت هایش بسنجیم و در نظر بگیریم که اگر کودکی کندتر رشد می کند   مثلا در۶ماهگی هنوز کنترل سر و گردن ندارد و یا نمی تواند بنشیند و غذا بخورد و علامت های حسی و حرکتی را نشان می دهد نمی توانیم BLW را برای او شروع کنیم.در این موارد تمرین ها و تکنیک هایی برای افزایش سرعت کودک در نظر می گیریم.

دراین روش انتخاب و معرفی وسایل  برای غذا خوردن کودک مهم است هر وسیله ای برای چه زمانی مناسب است؟هر سایز قاشق برای چه زمانی مناسب است؟

ما همراه این روش مهارت های غذا خوردن را تماما گسترش می دهیم.

بهترین زمان شروع baby led weaning

ما برای یادگیری هر مهارت پنجره باز داریم و این یعنی یادگیری هر مهارت یک بازه زمانی دارد که یادگیری در این زمان بهتر و سریع تر اتفاق می افتد این نکته در مورد شروع این روش هم صدق می کند.۶ماهگی بهترین زمان برای شروع است.اگر با پوره شروع می کنیم ۹_۸ماهگی باید بافت غذا را تغییر دهیم.اگر بعد از ۹ ماهگی شروع شود یعنی یادگیری مهارت را به تاخیر انداخته ایم.

به عنوان مثال اگر والدینی تا یک سالگی کودک این روش را اجرا کرده اند و بعد از آن رها کردند برای شروع دوباره ممنوعیتی وجود ندارد فقط ممکن است بهترین زمان را از دست بدهند.

نکته ای که روشBLW را متمایز می کند این است که وقتی بخواهیم خودمان با تحلیل های سطحی و بدون آموزش این پروسه را طی کنیم ممکن است که با سرچ فقط تیکه های پازل را پیدا کنیم اما تصویر کاملی نداریم در مقایسه با کمک گرفتن از یک متخصص.

و نکته ای که WHO  هم روی ان تاکید دارد غذا دادن تعاملی یا واکنشی به کودک است یعنی به درستی چه موقع و چه چیزی را در دسترس کودک قرار بدهیم یا چه رفتاری را انجام بدهیم و بر طبق این موارد پیش برویم.غذا دادن تعاملی دو طرفه است بر اساس علامتی که بچه نشان می دهد به او پاسخ درست می دهیم.

والدین باید به عنوان آمادگی های شروع و ادامهBLW روش های پیشگیری از خفگی ،شناخت موادی که ممکن است باعث خفگی شوند،آموزش برش های بهتر موادغذایی، اقدامات ضروری اگر خفگی اتفاق افتاد را  نیز فرابگیرند.

هنوز امتیازی ثبت نشده

لطفا امتیاز دهید:

سفارش های شما

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

کاربران عزیز
لطفا به این نکات توجه فرمایید:
1. در انتخاب و وارد کردن آدرس ایمیل و شماره موبایل خود دقت کنید؛ چراکه تمام مراحل ثبت نام، ورود و بازیابی رمز عبور از طریق ایمیل و شماره موبایل شما انجام میگردد.
2. بالای صفحه سمت چپ اسم شما قید شده است؛ با کلیک بر روی اسم خود می توانید به پنل کاربری خود دسترسی داشته باشید.
۳. اگر فایل ها دانلود میشود و شما نمیتوانید مشاهده کنید لطفا از پلیر دیگری برای مشاهده ویدیو ها استفاده نمایید(پلیر پیشنهادی: VLC Player).
۴. لطفا برای خدمات بهتر و بدون مشکل، مرورگر اینترنتی خود را بروز کنید(مرورگر پیشنهادی: کروم Google Chrome)
۵. اگر رمز عبور خود را فراموش کرده اید، اینجا را کلیک کنید تا رمز عبورتان را بازیابی کنید.
۶. برای اطلاع مشکل خود در رابطه با سایت و مسایل فنی اینجا را کلیک کنید.
۷. در صورت دریافت نکردن ایمیل، لطفا پوشه اسپم spam ویا junk  را هم چک فرمایید.
۸. در صورتیکه بر روی لینک های ارسالی در داخل ایمیل کلیک می کنید و اتفافی رخ نمیدهد باید گزینه look safe را حتما بزنید.
9. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انتخاب دوره مناسب خود، اینجا را کلیک کنید.
۱۰. لطفا اگر سوال بیشتری دارید یا می خواهید برای پرسش و پاسخ وقت بگیرید از طریق شماره واتساپ 989016242446+ WhatsApp با مسئول مربوطه چت کنید.